Arthur Wevers
A different drummer
Amsterdam: Uitgeverij Atlas Contact, 2018
269 p.
9789025453480 (paperback)

Een zwarte exodus

Klassiek In 1962 waagde een zwarte auteur het een boek te schrijven vanuit het perspectief van witte mensen. Het debuut was te radicaal voor zijn tijd en werd vergeten. Onterecht. Want William M. Kelleys Uit de maat kan tippen aan het beste van Faulkner en McCullers.

Kan een zwarte man uit de Bronx in het spoor van ­William Faulkner en Carson McCullers treden en een Southern Gothic-roman schrijven? Kan hij een zwoel, donker sprookje schrijven met de perzikengeur van Mississippi, of het stof van Georgia, al zette hij geen voet in een zuidelijke staat? William M. Kelley kon dat, en hij bewees het met zijn roman Uit de maat (1962). Hij was pas 24 toen hij dit debuut losliet op de wereld - even jong als McCullers was toen zij hetzelfde deed met The heart is a lonely hunter. Waarom werd Kelley (1937-2017) vergeten, terwijl McCullers uitgroeide tot een icoon? Dat lag aan het feit dat hij zwart was en aan de woelige tijden waarin hij publiceerde.

De vroege jaren 60 hadden nog heel wat te stellen met de rassenscheiding in het zuiden, ondanks moedige mensen als Rosa Parks - die weigerde haar plaats op de bus af te staan aan een blanke - en zwarte leerlingen die toegang eisten tot 'blanke' scholen. Kelley tackelde het onderwerp in een uitdagen…Lees verder

Debuutroman uit 1962 van de Amerikaanse auteur William Kelley (1937-2017). Het is echter geen gewone roman. Het debuut is een uitstekend geschreven allegorie die van het begin tot het eind boeit. Het verhaal speelt zich af in een dorpje in de ‘cottonbelt’ van Amerika. Tucker Caliban neemt een dramatisch besluit als hij met achterlating en vernietiging van zijn bezit met zijn gezin zijn woonplaats en zelfs de staat verlaat. In navolging van Tuckers besluit volgt een totale exodus van de zwarte bevolking. De blanke bevolking blijft in stomme verbazing achter. Wat heeft de zwarte bevolking ertoe gebracht zo massaal de stad en de staat te verlaten? Kelley laat in zijn allegorie steeds een andere blanke achterblijver terugblikken op deze exodus. Door steeds een ander personage aan het woord te laten, krijgt de lezer een goed beeld van de maatschappelijke verhoudingen in deze gemeenschap en voor de racistische houding van de inwoners van Sutton. Kelley weet de onzekerheid en de opkomende an…Lees verder

Zwarte uittocht uit het witte Zuiden

Spraakmakend debuut van William Kelley eindelijk vertaald.

De Afro-Amerikaanse schrijver William Melvin Kelley laat in zijn in 1962 verschenen en nu pas vertaalde debuutroman 'Uit de Maat' de complete zwarte bevolking vertrekken uit een fictieve zuidelijke staat. De witte mannen staan erbij en kijken ernaar. Wat nu? Maar niet hetgeen volgt op de uittocht is het onderwerp van de roman, maar hoe het zover is gekomen. 'Uit de Maat' is een gloedvol, dichterlijk, droevig en ook nu nog urgent boek dat iedereen zou moeten lezen.

De directe oorzaak van de exodus van Afro-Amerikanen is het handelen van één man: Tucker Caliban, een zwarte pachter die zijn land met zout bestrooit, z'n huis in brand steekt en zonder er verder een woord aan vuil te maken met zijn jonge gezin naar het noorden vertrekt. Het is geen activist, deze Tucker, hij moet niets hebben van de demonstranten met hun bordjes en leuzen. Hij doet simpelweg wat hij moet doen, en juist die raadselachtige daadkracht maakt zijn actie zo onweerstaanbaar en betekenisvol…Lees verder