Storm over Jacaranda / Tamara McKinley
Tamara McKinley
Jacaranda vines
Haarlem: Van Buuren, 2001
384 p.
90-5695-123-8

Aan het begin van Storm over Jacaranda maken we kennis met Sophie Witney. Zij staat op het punt af te reizen naar Australië. Haar huwelijk met Crispin is stilletjes uitgedoofd. En nu haar grootvader Joseph op 91-jarige leeftijd is overleden, reist Sophie af naar haar grootmoeder Cordelia. Er wordt in de kranten over gespeculeerd of het bloeiende wijnbedrijf Jacaranda Vines na zijn dood niet zal ineenstorten. En inderdaad staat zijn weduwe onder (familie)druk om het erfgoed te verkopen en het geld te verdelen. Met slinkse trucs proberen de familieleden hun slag thuis te halen. Cordelia is echter koppig. Zij wil niet ingaan op het bod van een geïnteresseerde Franse multinational en zoekt steun bij Sophie. Om haar kleindochter ervan te overtuigen de wijngaarden niet te verkopen, neemt grootmoeder Cordelia haar mee naar Hunter Valley, de plek waar de fundamenten van het familiefortuin gelegd zijn. Tussendoor vertelt de auteur bij monde van Cordelia de familiegeschiedenis, vanaf hal…Lees verder
Na 'Mathilda's laatste dans'* is dit de tweede roman van de Australische schrijfster. Er is weer veel aandacht voor de schoonheid van het Australische, verlaten en kleurrijke landschap in dit meeslepende verhaal. Hoofdpersoon is Sophie Witney. Ze wordt door haar grootmoeder mee op reis genomen naar Hunter Valley, in de Australische binnenlanden, waar de oorsprong ligt van het familiebedrijf, de wijngaarden. Oma Cordelia wil verkoop ervan, na de dood van haar tirannieke man, voorkomen. Gaandeweg volgt een tweede verhaallijn, die begint in Sussex, Engeland, rond 1830, in de verhalen die Cordelia aan Sophie vertelt over haar voorouders. Naast Sophie spelen enkele andere familieleden een belangrijke rol. De romantiek wordt hierdoor afgewisseld met familievetes en de strijd om het bedrijf, wat deze roman een sterk soapgehalte geeft, compleet met cliffhangers. Oude brieven en een verre (Roma-) familietak zorgen voor nog grotere diversiteit. Liefhebbers van dit genre zullen zich door dit t…Lees verder