Middernachtskinderen
Salman Rushdie
Midnight's children
Utrecht: Veen, 1985
531 p.
90-204-0810-0

Het leven van een vooraanstaande moslimfamilie in Brits-Indië, India en Pakistan, met als hoofdpersoon een telepathisch begaafde jongen, geboren op het moment van de onafhankelijkheid van Brits-Indië. Als achtergrond enerzijds politieke gebeurtenissen, anderzijds de 'exotische' cultuurelementen van ritueel, religie en bijgeloof. Veel inzicht of begrip in het denken en leven van de gewone Indiër of Pakistani, of in de draagwijdte van politieke gebeurtenissen levert het boek niet, wel in de sfeer en de (veronderstelde) complexen en absurditeiten bij de moslim-elite. De weergave van de politieke gebeurtenissen is op zich juist; de auteur beschikt over een grote kennis van geschiedenis en cultuur van Zuid-Azië. Als roman in de literatuurkritiek hoog geprezen, doch door zijn overdaad aan beelden, gebeurtenissen, absurditeiten en extremiteiten en zijn grote omvang moeilijk toegankelijk voor de gemiddelde lezer. Goedkope paperbacketeditie; kleine maar vette druk.

Over Salman Rushdie

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Ahmed Salman Rushdie (Bombay, 19 juni 1947) is een essayist en schrijver van fictie en voorvechter van de vrijheid van meningsuiting. Het toneel van zijn werk is veelal het Indiase subcontinent. Hij werd beroemd door zijn romans Midnight's Children en De duivelsverzen. Om het laatste boek werd hij in 1989 getroffen door een fatwa van de Iraanse moslimgeestelijke Khomeini waardoor hij vogelvrij werd verklaard en kon worden vervolgd door islamieten. Rushdie moest eerst tien jaar onderduiken en stond ook daarna onder constante Britse politiebescherming. Ten minste één bomaanslag tegen zijn leven mislukte voortijdig.

In zijn vertelstijl vermengt hij mythe en fantasie met het werkelijke leven. Hij wordt dan ook wel gerekend tot het magisch realisme. Een bron van inspiratie voor Rushdie is het werk van Günter Grass.

Leven

Rushdie werd geboren in een moslimfamilie van etnische Kasjmiri afkomst. Rushdie groeide op in Bo…Lees verder op Wikipedia