Naar het werk van
Max Velthuijs
1
Amsterdam: Leopold, 2010
[26] p. : ill.
9789025856038 (hardback)

Kikker ontdekt dat er bijna geen water meer in de rivier staat. Ook zijn vriendjes Eend, Varkentje en Haas blijken last te hebben van de droge rivier en het gebrek aan regenwater. Samen met Rat zien ze dat een beverdam voor een blokkade in de rivier zorgt. Als ze die gezamenlijk afbreken en het bovendien flink gaat regenen zijn de problemen opgelost. Dit verzorgd uitgegeven prentenboek in oblong formaat is gebaseerd op de animatiefilms die na de dood van Max Velthuijs worden uitgezonden; het vormt het het achtste deel van deze serie*. De prenten, die in een kader zijn geplaatst op witte bladzijden, tonen de bekende, aandoenlijke figuren in heldere kleuren in een gesimplificeerd landschap. Onder de prenten staan telkens enkele regels tekst in een schreefloos lettertype, waarbij de zinnen steeds op een nieuwe regel beginnen en veel dialoog wordt gebruikt. Omdat ze zijn gebaseerd op de animaties, ogen de prenten wat gladder dan de oorspronkelijke tekeningen van Velthuijs*, maar toch is h…Lees verder

Kikker en het water

Kikker wil gaan zwemmen maar er zit geen water meer in de rivier. Hij rent vlug naar Eend en ziet dat de bloemen voor haar huisje er slap bij hangen omdat ze geen water kregen. Varkentje jammert ook want zijn moestuin staat helemaal droog. Bij Haas is het gras dor en geel. Samen trekken ze naar Rat. Daar is wel water. Hoe kan dat nou? Ze ontdekken dat een beverdam het water tegenhoudt. Afbreken dan maar! En dan komt er een onweersbui aangedreven...
Een boekje uit de serie over Kikker naar Max Velthuijs. De prenten komen uit de animatiereeks en hebben veel van hun kracht verloren. Het verhaal stelt hier ook niet zoveel voor. Het standpunt van de bever komt bijvoorbeeld helemaal niet aan bod.

Over Max Velthuijs

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Bert Verhoeff voor Anefo

Max Velthuijs (Den Haag, 22 mei 1923 – 25 januari 2005) was een Nederlandse schrijver en tekenaar van kinderboeken.

Na het doorlopen van de Handelsschool in Den Haag volgde Velthuijs in 1944 korte tijd de opleiding grafisch ontwerp aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. In het schooljaar 1945-1946 studeerde hij kosteloos aan de KABK in Den Haag. Rond 1950 maakte hij een aantal stofomslagen voor boeken, onder meer van Willem van Iependaal. Lange tijd was hij werkzaam in de reclame. Vanaf 1962 maakte hij zijn eerste illustraties voor kinderboeken. Hij won met zijn vroegere werk twee keer een Gouden Penseel voor zijn illustraties bij Het goedige monster en de rover (1977) en voor Klein mannetje vindt het geluk (1986).

Max Velthuijs brak nationaal en later ook internationaal door met de boeken over Kikker. Zijn eerste Kikkerboek, Kikker is verliefd dat in 1989 verscheen, werd in een twi…Lees verder op Wikipedia