1
Breda: De Geus, 2015
414 p.
9789044532708 (paperback)

Een portie tranentaart

Problematische familiebanden zijn de specialiteit van Marie Ndiaye, maar in Ladivine geraakt de lezer helemaal verstrikt.

Na het overdonderende succes van Drie sterke vrouwen, dat met de Prix Goncourt en de Europese Literatuurprijs werd bekroond, voert Marie Ndiaye in haar jongste drie zwakkere exemplaren van haar kunne ten tonele. Een moeder, haar dochter en haar kleindochter spelen de hoofdrol in Ladivine, een complexe roman die baadt in een sombere, verstikkende sfeer. Dat het met deze drie generaties vrouwen verkeerd afloopt, is aan de leugenachtigheid van één persoon te wijten.

Clarisse Rivière leidt een dubbelleven. Iedere maand verandert ze voor een paar uur weer in Malinka, hoewel ze die naam als puber achter zich heeft gelaten. Dan gaat ze stiekem in Bordeaux haar moeder opzoeken, voor wie ze zich schaamt, ook al schaamt ze zich tegelijk voor die schaamte. Want Ladivine is een doodgewone werkster, een eenvoudige hulp in de huishouding, en bovendien is ze zwart, al worden aan die laatste bijzonderheid nauwelijks woorden vuilgemaakt. Welgeteld één keer in de roman wordt de moeder getypee…Lees verder

Hoofdpersonen van deze roman zijn drie vrouwen: moeder, dochter en kleindochter. De dochter, Malinka, later Clarisse, schaamt zich voor haar zwarte moeder die altijd ‘de moeder’ of ‘de werkster’ wordt genoemd. Hoewel ze veel van haar moeder houdt, is ze niet in staat haar gevoelens te uiten, en voelt zich daarover schuldig. De auteur geeft een gewetensvolle beschrijving van deze complexe moeder-dochterverhouding. Clarisse trouwt met een blanke man, zonder iets over haar afkomst te onthullen, en krijgt een dochter die ze Ladivine noemt, naar haar moeder. Haar man verlaat haar. Ze wordt uiteindelijk vermoord door een minnaar. Het familiedrama verplaatst zich naar Ladivine, die met haar (Duitse) gezin op vakantie gaat naar een ver land. De reis loopt uit op een nachtmerrie. Het universum van Ndiaye is somber en mysterieus. Zo spelen honden een geheimzinnige rol. Een meeslepende roman als je van de magische wereld en de wat uitgesponnen zinnen van Ndiaye houdt. Ndiaye (1967) is een vooraa…Lees verder

Over Marie Ndiaye

CC BY 3.0 - Foto van/door Krimidoedel

Marie NDiaye (Pithiviers, 4 juni 1967) is een Franse schrijfster van deels Senegalese komaf.

Geboren ten zuiden van Parijs in een gezin bestaande uit een Franse moeder en een Senegalese vader, bracht zij samen met haar moeder en oudere broer Pap NDiaye (een geschiedkundige alsmede deskundige van de problematiek van donkere mensen) haar jeugd door in de buitenwijken van de Franse hoofdstad. Na reeds op haar twaalfde met schrijven te zijn begonnen, kwam haar eerste roman - Quant au riche avenir - op haar achttiende uit. Een aangevangen studie zette ze algauw aan de kant om zich volledig te kunnen toeleggen op het schrijverschap. Tussen 1985 en 2011 verschenen er van haar hand meer dan twintig werken (bestaande uit romans, novellen, toneelstukken, korte verhalen en kinderboeken).

In 2001 won Ndiaye met haar roman Rosie Carpe de Prix Femina. In 2009 kreeg zij voor Trois femmes puissantes (vert…Lees verder op Wikipedia