Ineke Lenting
Kisscut
34
Amsterdam: Cargo, 2012 | Andere uitgaves
432 p.
9789023475859 (paperback)

De Amerikaanse Karin Slaughter verkocht nog voor de publicatie van haar debuut haar bedrijfje in gevelreclame om definitief voor het schrijverschap te kiezen. Tien jaar heeft het haar gekost om de juiste formule te vinden, die ze met verve vorm geeft in haar Grant County-serie over misdaad in een fictief stadje in het Zuiden van de VS. Nachtschade en het recent vertaalde Zoenoffer werden enthousiast ontvangen, nummer drie (A faint cold fear) is intussen al afgerond en delen vier en vijf staan reeds in de steigers. Alles draait rond een trio: Kinderarts en lijkschouwer Sara Linton, haar ex-commissaris Jeffrey Tolliver en de tikkende tijdbom, rechercheur Lena Adams. Slaughter verschilt van andere Amerikaanse misdaadschrijvers door minder op het geweld van de misdaad te focussen maar des te sterker op hoe mensen misdaad ondergaan en verwerken. Haar karakters van vlees en bloed worstelen met de zwakke kanten van hun persoonlijkheid. Een kwaliteitsreeks om naar uit te …Lees verder
Een tienermeisje laat zich moedwillig neerschieten door een politieman, waarna schokkende ontdekkingen wijzen op kindermisbruik. De vrij harde intrige, met pedofilie, kinderporno en incest, wordt vindingrijk uitgewerkt. Gesitueerd in een kleine stad in de zuidelijke VS. De schrijfstijl is soepel, het taalgebruik modern (t/m 'zich irriteren aan'), de opgeroepen sfeer hedendaags. Met scherp psychologisch inzicht worden de protagonisten -belangrijk voor de verhaalontwikkeling- getekend. Emoties zijn soms wat zwaar aangezet, geweld en kindermishandeling worden terughoudend gebracht. Soms grof taalgebruik, goede vertaling. De dubbele laag in de titel bleef behouden. De schrijfster heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een van de populairste thrillerauteurs. Kleine druk.

Over Karin Slaughter

CC BY-SA 3.0 de - Foto van/door Alison Rosa, Karin Slaughter

Karin Slaughter (Atlanta (Georgia), 6 januari 1971) is een Amerikaanse thrillerschrijfster, bekend van de Grant County-serie.

Karin Slaughter is geboren in een klein stadje in Georgia en woont tegenwoordig in Atlanta. Ze is bekend door haar thrillers uit de Grant County-reeks, die ook wel de Sara Linton-reeks genoemd wordt. Sara Linton is kinderarts en raakt in de boeken verwikkeld in moordzaken. Naast de Grant County-reeks, heeft Karin Slaughter "Vervloekt geluk" samengesteld. In dit boek schrijven Amerikaanse, Engelse en Nederlandse auteurs een hoofdstuk aan de hand van een bedel van een bedelarmband, die als rode draad door het boek loopt. "Triptiek" en "Versplinterd" zijn thrillers die niet in de Grant County-reeks thuishoren, maar personages uit deze reeks komen wel voor in de boeken, deze reeks is bekend als de Atlanta-reeks of Will Trent-reeks of Sara Linton-reeks.

De filmrechten van de Will Trent-thrillers zijn verkocht aan de Zweedse filmmaatschappij Y…Lees verder op Wikipedia