Zweeds
Sankta Psyko
1
Breda: De Geus, 2012
443 p.
9789044524239 (paperback)

Sint-Psycho. Alleen al de titel geeft je een onbehaaglijk en onrustmakend gevoel. Een volgende rilling krijg je bij het zien van de kaft van het boek met daarop een jongetje dat eenzaam op een schommel zit, voor een groot dreigend gebouw met ramen die als donkere ogen loeren naar het spelende kind... Vanaf de eerste aanblik is het duidelijk dat Sint-Psycho een erg bijzonder, en vooral duister boek is. Dit gevoel vermindert niet als je begint te lezen en al heel snel wordt meegesleurd in het razend spannende verhaal. Wat de Zweed Johan Theorin in zijn vierde thriller uit zijn pen tovert, is van een heel hoog niveau en zet een nieuwe standaard voor het begrip pageturner.
De titel van het boek verwijst naar de psychiatrische kliniek Sint-Patricia in het Zweedse Valle, dat in de volksmond de bijnaam ‘Sint-Psycho’ heeft gekregen. In het ziekenhuis zitten gestoorde misdadigers en mensen die niet meer kunnen functioneren in de dagelijkse maatschappij, omdat ze een gevaar z…Lees verder
Gedegen kleuterleider Jan Hauger dingt naar een job in Het Zonnestraaltje. Die kleuterschool hoort bij de zwaarbewaakte, gesloten psychiatrische kliniek Sint-Patricia. De kinderen van de patiënten die er verblijven, wonen in pleeggezinnen, maar gaan in Het Zonnestraaltje naar school, zodat ze naar hun ouders in de kliniek kunnen worden begeleid. Jan, die al snel een geliefde kleuterleider is, draagt een groot geheim met zich mee en heeft zo zijn redenen om via de kleuterschool in de kliniek te geraken. Lukt het hem, en wat zijn de complicaties en de consequenties? De auteur werkt volgens zijn beproefd recept: als doorgewinterd en alwetend verteller laat hij verschillende verhaallijnen naar elkaar toelopen, en vermengt hij stukken uit heden en verleden deskundig met elkaar. De personages zijn psychologisch echt uitgediept. Zo ontstaat een spannend verhaal met een enigszins verrassende ontknoping. Dat deze auteur met zijn werk al de nodige prijzen in de wacht wist te slepen, wekt weinig…Lees verder