De stenen aap
Jeffery Deaver
The stone monkey
Houten: Van Holkema & Warendorf, 2003
408 p.
90-269-8282-8

Wie nooit eerder een boek van Deaver gelezen heeft, zorgt er best voor dat hij of zij een paar uur gemist kan worden, want één ding is zeker, dit boek laat je niet los voor je het helemaal uit hebt. Het verhaal leest als een sneltrein en zit vol onverwachte wendingen. Tegelijkertijd zet Deaver overtuigend echte personages neer die je niet onverschillig laten.

De stenen aap opent met een achtervolgingscène van de Fuzhou Dragon, een Chinees vrachtschip dat een dertigtal illegale vluchtelingen aan boord heeft en koers zet naar New York. Aan boord van de Dragon bevindt zich ook de beruchte mensensmokkelaar of 'slangenkop': 'De Schim'. Als deze merkt dat de kustwacht het schip nadert, sluit hij alle illegalen of 'biggen', inclusief de kapitein, op in het ruim en laat hij de boot zinken. Als bij wonder kunnen twee families tijdig van het scheepswrak ontsnappen en door middel van een reddingsbootje de kust bereiken. Dit is niet naar de zin van 'De Schim' die meteen jacht maakt …Lees verder
De vanaf zijn nek verlamde forensisch expert Lincoln Rhyme en zijn assistente Amelia Sachs worden door de FBI en de IND te hulp geroepen om het schip de Fuzhou Dragon te traceren. Dit schip met illegale Chinese immigranten was op weg naar New York. De aanhouding verloopt catastrofaal: het schip wordt opgeblazen. Aan boord zou zich de beruchte slangenkop (mensensmokkelaar) en moordenaar De Schim bevinden. Rhyme en Sachs raken in een gevecht tegen de tijd: ze moeten De Schim, die het land heeft weten te bereiken, te pakken krijgen voordat hij de twee gezinnen kan vermoorden die van het scheepswrak ontsnapt zijn en nu in het New-Yorkse Chinatown zijn ondergedoken. Twee spannende etmalen volgen. Een goed geschreven, uiterst boeiende thriller. Het duo Rhyme en Sachs werd geïntroduceerd in 'The bone collector' (verfilmd met Denzel Washington en Angelina Jolie). De Amerikaanse bestsellerauteur Jeffery Deaver (1950), in wiens thrillers forensisch onderzoek vaak een grote rol speelt, werkte to…Lees verder

Over Jeffery Deaver

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Antonio G Colombo

Jeffery Deaver (Glen Ellyn (Illinois), 6 mei 1950) is een Amerikaanse schrijver.

Deaver was oorspronkelijk journalist maar studeerde later rechten en werd advocaat. Hij begon destijds ook met het schrijven van boeken.

De populairste boekenreeks die hij heeft uitgebracht, draait helemaal om de hoofdpersoon - detective Lincoln Rhyme - en zijn assistente Amelia Sachs. Vrijwel al zijn werk eindigt met een of meer verrassende wendingen.

Van drie van zijn boeken zijn films gemaakt: The Bone Collector (1999), The Devil's Teardrop (2010) en van A Maiden's Grave een tv-film genaamd Dead Silence (1997).

Op verzoek van de erfgenamen van Ian Fleming (in opdracht van Ian Fleming Publications Ltd ) schreef Jeffery Deaver een nieuw James Bondverhaal dat de titel Carte Blanche meekreeg. Het werd op 25 mei 2011 in Londen aan de pers voorgesteld en werd in de VS en in Canada op 14 juni 2011 door Simon & Schuster gepubliceerd. …Lees verder op Wikipedia