Canada, Inuit, Grootouders
Witte pijn
Ina Vandewijer
Leuven: Davidsfonds, 2000
106 p.
90-6565-971-4

Voor haar romandebuut Witte pijn kreeg Ina Vandewijer de Prijs Knokke-Heist Beste Jeugdboek 2000. Schrijven doet ze al langer: gedichten, bijdragen voor Top-magazine, Vlaamse Filmpjes, korte verhalen, persteksten en scenario's voor televisieprogramma's. De oorsprong van deze roman over het leven bij de Inuit, de eskimo's, in het hoge noorden van Canada ligt trouwens bij de tv. Voor "De Nieuwe Droomfabriek" deed de schrijfster ooit research over iemands hartenwens, een verblijf bij de Inuit.
In dat boek laat ze Tim (14) -- in de ikvorm en de tegenwoordige tijd -- belevend vertellen over zijn paasvakantie bij zijn grootvader op het witte en ijzige Victoria Island, in het onherbergzame noorden van Canada. Tim woont met zijn ouders in Montreal. Zijn moeder is Inuk. Als zijn grootvader hem komt ophalen -- een "bulderende trolletje" dat een mengelmoes van Frans, Engels en Inuktitut brabbelt -- dan is Tim daar niet zo enthousiast over. Zijn zwakke schoolresultaat zit hem dwars. To…Lees verder
Tim is de kleinzoon van een markante en bijzondere grootvader, die leeft in het hoge noorden van Canada, het land van de Inuit. Deze opzienbarende figuur komt logeren bij zijn dochter in Montreal, die getrouwd is met een 'gewone' Canadees. Tim, die op een leeftijd is, dat hij zich nergens thuis voelt, wordt in de paasvakantie met opa meegestuurd om de geboortegrond van z'n moeder te leren kennen. Aanvankelijk baalt hij, want het blijkt zoiets als een cultuurschok te zijn. Hij leert het leven van deze natuurmensen, hun levensvisie en hun sociale en overlevingsvaardigheden van binnenuit kennen. Hij krijgt bewondering voor z'n opa en voelt zich wonderlijk thuis in deze barre witte woestenij. Hij ging weg als een dromer en keert als een man terug. Als zijn opa sterft, is hij degene die dat hele proces en de rouwrituelen meemaakt. Verhaal en informatie gaan in elkaar op en worden zo ook gevoelsmatig begrijpelijk, omdat het hoe en waarom worden belééfd. De woorden uit de taal der Inuit word…Lees verder

Over Ina Vandewijer

Ina Vandewijer (Tienen, 26 mei 1959) is een Vlaamse auteur. Ze kent vooral succes als jeugdauteur.

Vandewijer studeerde Germaanse filologie aan de Katholieke Universiteit Leuven. Ze ging na haar studies twee jaar werken in Johannesburg op het Consulaat-Generaal van België. Daarna keerde ze terug naar België, waar ze als redactrice werkte voor Goede Pers Averbode en ze schreef er reportages voor het tienertijdschrift Top.

Daarna ging ze werken voor de Vlaamse openbare omroep BRTN. Daar schreef ze scenario's voor televisieprogramma's zoals Mikpunt, Van-a-1, van-a-2, Klakkebus en De Nieuwe Droomfabriek.

Vandewijer was ook actief als schrijfster van gedichten en korte verhalen. Ze schreef onder meer voor de kortverhalenreeks Vlaamse Filmpjes. In 2000 verscheen ten slotte haar eerste jeugdroman "Witte Pijn" bij Davidsfonds. Het boek werd in verschillende talen uitgegeven en het werd b…Lees verder op Wikipedia