Een schrijfster met een writersblock ziet in en om het huis vreemde dingen gebeuren; zijn die toe te schrijven aan een opkomende ziekte of spelen de buren een rol?
Pas op voor de buren
Hilde Vandermeeren 1970-
Amsterdam: Q, © 2018
298 p.
9789021408125 (paperback)

De auteur deelt in haar zesde thriller een belangrijke rol toe aan een bijzondere ziekte. Ruth Williams, bestsellerauteur die kampt met een writersblock, schrijft onder een pseudoniem en blijkt daar een goede reden toe te hebben. Later zal duidelijk worden waarom. Zij woont in een cottage samen met Matthew in een wat afgelegen straat. Met de buren heeft Ruth bewust weinig contact. Plots doen zich in en rond haar huis vreemde dingen voor. Spullen verdwijnen of zijn verplaatst en Ruth krijgt het gevoel paranoïde te worden, hetgeen haar terugvoert naar haar jeugd. Zal ze dezelfde ziekte krijgen als haar moeder? Het verhaal vangt aan in alle rust, doch dit is slechts een sluwe aanloop tot de kern van het mysterie. De geheimzinnigheid om en rond het huis, is dit toeval? Of speelt de dreigende ziekte van Ruth een rol? Is er eventueel opzet? En welke rol spelen de buren, hoe gevaarlijk zijn ze? Ruth denkt aan de waarschuwing van haar moeder om op te passen voor de buren. De korte hoofdstukke…Lees verder

Over Hilde Vandermeeren

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Patrick Rosselle

Hilde Vandermeeren (Waregem, 25 september 1970) studeerde psychologie en is de meest bekroonde Vlaamse thrillerschrijfster.

Vandermeeren studeerde psychologie aan de KU Leuven en gaf jarenlang les in het secundair onderwijs. Sinds 2001 publiceerde ze bijna vijftig kinder- en jeugdboeken. Vele daarvan werden vertaald. Ze won diverse literaire prijzen, waaronder een Zilveren Griffel, twee Vlag en Wimpels, een Boekenwelp, een White Raven en de Hercule Poirotprijs.

In 2013 verscheen Als alles duister wordt bij de Nederlandse uitgeverij Q (Singel Uitgeverijen). Ze won daarmee de Knack Hercule Poirot Publieksprijs 2013 en stond op de longlist van de Diamanten Kogel 2013. Daarna verschenen haar thrillers De toeschouwers (2014), Stille grond (2015) en Scorpio (2016). Stille grond haalde de shortlist Gouden Strop 2016, de jaarlijkse prijs voor het beste spannende Nederlandstalige boek…Lees verder op Wikipedia