Een student erft een groot vermogen van zijn oom die aan de gevolgen van overmatig drankgebruik is gestorven.
't Bolleken
Cyriel Buysse
Utrecht: Veen, 1985
174 p.
90-204-2460-2

Deze roman, geschreven door een literaire reus onder de vroeg-20e-eeuwse Vlaamse literatoren, verscheen oorspronkelijk in 1906. Dat dit kleinood meer dan een eeuw na datum, met een minimum aan tekstwijzigingen ? het sappige Oost-Vlaamse dialect, hier en daar versneden met het Franse jargon van de hogere burgerij, bleef in deze heruitgave behouden ? hedendaagse lezers weet te begeesteren, getuigt dan ook van het onmiskenbare literaire talent en het empathische vermogen van de auteur. Met 't Bolleken verlaat Buysse het spoor van het zwaarmoedige naturalistische Het recht van den sterkste en de patriciërsromans Wroeging en Mea Culpa, en schreef hij, naar wat hijzelf later zou beweren, een roman met "een ondeugende glimlach".

Meneer Vital, een student in de rechten, erft het vermogen van zijn oom, die overleden is aan een aandoening waarvan hij de symptomen zelf omschreef als 't bolleken, in wezen een kankergezwel in de keel als gevolg van zijn Bourgondi…Lees verder
Van de naturalistisch-realistische Vlaamse schrijver Cyriel Buysse (1859-1932) verscheen, na ruim 100 jaar, een heruitgave van 't Bolleken. Het is weliswaar niet zijn belangrijkste werk, maar daarom wel sfeervol. Een oude rijkaard die zich tegoed doet aan jenever en aan een jong kamermeisje, komt nogal vroegtijdig te overlijden. De neef van Nonkelken erft zijn vermogen, zijn automobiel en kasteel, maar ook zijn gewoonten. De neef geeft zijn studie op, leeft zoveel jaar later zo ongeveer een parallel leven aan dat van Nonkelken en overlijdt net als zijn oom, maar dan wel heel jong, aan 't Bolleken. Dat is een slokdarmaandoening, vooral ten gevolge van overmatig drankgebruik. Een veelheid aan fonetisch weergegeven Vlaamse dialogen en het daar haaks op staande Frans houden wel eens op; toch geeft deze kleine roman een fraai tijdsbeeld van het plattelandse Vlaanderen van voor de Eerste Wereldoorlog. Kleine druk, ruime marges.

Over Cyriel Buysse

Cyrillus Gustave Emile (Cyriel) Buysse (Nevele, 20 september 1859 - Afsnee, 25 juli 1932) was een Vlaamse naturalistische schrijver. Zijn bekendste roman is Het recht van de sterkste (1893) en zijn bekendste toneelstuk Het gezin van Pamel.

Buysse behoorde tot een familie uit de hogere Gentse burgerij. Zijn vader leidde een cichoreifabriek, die aan de familie behoorde. Zijn broer Arthur Buysse werd liberaal volksvertegenwoordiger. Rosalie en Virginie Loveling waren zijn tantes.

Buysse doorliep het atheneum in Gent en hielp zo nu en dan in de cichoreifabriek van zijn vader, die wilde dat hij de fabriek zou overnemen. Op aanraden van zijn tante Virginie Loveling, begon hij op zijn zesentwintigste te schrijven. Hij maakte enkele zakenreizen naar de Verenigde Staten (1886, 1891, 1892 en 1893), mogelijk met de intentie om er permanent te blijven en een cichoreifabriek te stichten. Deze reizen inspireerde…Lees verder op Wikipedia