Brooklyn
Colm Tóibín
Brooklyn
London: Viking, 2009
251 p.
9780670918133 (paperback) 9780670918126 (hardback)

Wexford, 1952: Eilis Lacey kan in Ierland geen werk vinden en emigreert, net als veel andere jonge Ieren in die tijd, naar Amerika, waar een baan voor haar is geregeld bij een warenhuis. ’s Avonds volgt ze een boekhoudcursus aan Brooklyn College, in de weekends zijn er de (Ierse) dansavonden. Ze wordt verliefd op de Italiaanse Tony, tot een sterfgeval in haar familie haar naar Ierland doet terugkeren. Daar ontmoet ze een oude kennis, wat voor haar een dilemma betekent dat uiteindelijk wordt opgelost. De sterke vrouwelijke karakters in de romans en verhalen van deze Ierse auteur (The Blackwater Lightship, Mothers and Sons) zijn ook nu weer bijzonder overtuigend. Toegankelijker dan zijn vorige roman (The Master). De sublieme, soms ironische beschrijvingen van de sociale en religieuze mores uit de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, de schuchtere romantiek en ontluikende seksualiteit maken dit boek tot een emotioneel aangrijpend meesterwerk. In Ierland is het een bestseller, waarmee T…Lees verder

Over Colm Tóibín

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Larry D. Moore

Colm Tóibín, (Enniscorthy, 30 mei 1955) is een Iers schrijver, journalist en literatuurcriticus. Tevens geldt hij als een gerenommeerd academicus.

Leven en werk

Tóibín groeide op in een katholieke familie die zich actief inzetten voor de Ierse vrijheidsstrijd. Hij studeerde aan de Nationale Universiteit van Ierland te Dublin. Van 1975 tot 1978 woonde hij in Barcelona, waar hij Engelse doceerde. Begin jaren tachtig keerde hij terug naar Ierland en begon te werken als journalist. Als zodanig was hij ook enige jaren werkzaam vanuit Argentinië. Onder invloed van het werk van Ernest Hemingway koos hij vanaf de jaren negentig primair voor de literatuur. In die periode ontwikkelde hij zich ook tot een gerenommeerd academicus. Hij doceerde creatief schrijven aan de Universiteit van Manchester en is anno 2021 hoofd van- en professor aan de Universiteit van Liverpool.

Tóibín heeft een sobere, indringende, enigszins afstandelij…Lees verder op Wikipedia