Colette 1873-1954
Frans
Chéri
Amsterdam: Atlas, 2009
157 p.
9789045016153

De bekendste roman van de Franse schrijfster (1873-1954). De knappe, verwende, vijfentwintigjarige rijkeluiszoon, Fred Peloux - alias Chéri - heeft al jaren een intieme relatie met de vijftigjarige, eveneens mooie Lea de Lonval, zonder dat zij daarbij duidelijke toekomstplannen hebben. Om sociaal-economische redenen, bedacht door de familie, raakt Chéri echter op zekere dag getrouwd met de negentienjarige Edmée. Na een half jaar wederzijds heimwee, treffen de ex-geliefden elkaar nog een keer en maken, ook mentaal, een definitief einde aan de schijnwerkelijkheid van voorheen. Een boeiende weergave van de gevoelens, over en weer, van twee mensen, die lange tijd niet beseffen dat, wat een liefdesrelatie moet heten, in feite een moeder-kind verhouding is en tegelijk een dekmantel voor de angst voor de ouderdom bij de een, en voor de volwassenheid bij de ander. Een literair boek ook, met mooie metaforen en karakteristieke decorbeschrijvingen: de natuur, het straatbeeld, het contrast tussen…Lees verder

Over Colette

Sidonie-Gabrielle Colette (Saint-Sauveur-en-Puisaye, 28 januari 1873 - Parijs, 3 augustus 1954) was een Franse schrijfster. Ze schreef onder haar achternaam Colette, zonder voornaam of voorletters.

Leven

Vroege leven

Colette werd geboren als jongste van vier kinderen. Twee van hen waren geboren in het eerste huwelijk van haar moeder, Adèle Eugénie Sidonie Landoy, en twee in haar tweede huwelijk, met de belastingontvanger (en voormalig officier) Jules-Joseph Colette. Haar vroege jeugd werd sterk beheerst door haar wilskrachtige moeder, met wie ze altijd briefcontact bleef houden en die als "Sido" terugkeert in haar latere autobiografische romans.

In 1893 trad Colette in het huwelijk met de veel oudere romancier en literatuurcriticus Henry Gauthier-Villars (Willy) en vestigde zich in Parijs. Het betekende voor Colette het begin van een literaire carrière, maar ook het verlies van d…Lees verder op Wikipedia