I love Dick
Amsterdam: Lebowski Publishers, 2016
271 p.
9789048833603 (paperback)

Laten we feministisch zijn

Roman. I Love Dick, de feministische cultklassieker van Chris Kraus, verscheen in 1997 en krijgt nu een Nederlandse vertaling. Wat is het boek (nog) waard?

Laten we eens iets hoogst onprettigs doen en ons voorstellen dat je een uitgever bent. Het is een koude en regenachtige ochtend en gisteravond, nadat je de bons gekregen had van je jongste Geheime Liefde, die bij nader inzien toch liever voor een carrière in de lifestylebusiness dan voor het dichterschap koos, ben je erin geslaagd in drie uur tijd, terwijl je vastzat in de lift, een maagzweer te ontwikkelen. Hoofdpijn heb je ook, als altijd de laatste maanden. En dan, als een ster die uit het donkerste wolkendek komt gevallen, belandt daar plots een typoscript op je bureau dat I Love Dick is getiteld. I Love Dick, godbetert! Er is geen twijfel mogelijk: dit is de mooiste dag van je leven.

Het kan nog mooier. Het boek, immers, blijkt niet te zijn geschreven door de literaire dochter van Xaviera Hollander. 'Dick' is werkelijk een personage in de roman, en de ik-figuur, Chris Kraus genaamd, houdt echt van hem. Anders gezegd: de tit…Lees verder

I love Dick

Eerste zin Chris Kraus, een negenendertigjarige experimentele filmmaker, en Sylvère Lotringer, een zesenvijftigjarige hoogleraar uit New York, gaan met Dick, een goede kennis van Sylvère, uit eten in een sushibar in Pasadena.

I Love Dick is een slim, grappig en scherp verhaal over de vraag wat het betekent om als vrouw kunstenaar te zijn. Met als vertrekpunt een absurde obsessionele verliefdheid creëert de Amerikaanse schrijfster Chris Kraus een complexe roman waarin een persoonlijk verhaal over liefde en seks wordt gecombineerd met reflecties op kunst, literatuur en de toestand van de wereld.

Alles begint met de plotse verliefdheid van het hoofdpersonage, Chris Kraus, op Dick, een collega van Chris’ man Sylvère. Wat zich ontvouwt, in een briefroman gericht aan Dick, is hoe Chris zich geleidelijk aan losschrijft van zowel Sylvère als Dick. De toon is met veel nadruk persoonlijk: bekentenissen en intieme gedachten worden zo…Lees verder

Amerikaanse dagboek- en brievenroman uit 1997 die eerst onopgemerkt bleef. Na een lovende kritiek in ‘The Guardian’ (2006) groeide ‘I love Dick’ uit tot een cultboek onder intellectuelen. Weer tien jaar later lijkt het grote publiek rijp te zijn voor Kraus’ unieke romanconcept, waarin cultuurkritiek en feministische reflecties de boventoon voeren en waarin de lezer vergeefs zoekt naar plot en dialogen. Filmmaakster Chris Kraus (1955) schreef samen met haar echtgenoot Sylvère Lotringer (een literatuurprofessor) tientallen brieven naar ‘Dick’, een Engelse schrijver op wie Kraus obsessief verliefd was geraakt. De (in de roman afgedrukte) brieven werden niet verzonden; ze fungeerden voor Kraus als het enige geschikte medium om haar passie(s) te kanaliseren. De roman is een filosofische spiegelzaal van tekst en metatekst, waarin gezocht wordt naar de betekenis van liefde, kunst en (Joodse) identiteit. In deze autobiografische ontdekkingstocht worden de culturele verschillen tussen man en v…Lees verder