Rosie
Catherine Cookson
Rosie of the river
Amsterdam: De Boekerij, 2005
204 p.
90-225-4193-2

Fred Carpenter vindt dat zijn vrouw prikkelbaar geworden is door het vele werk in de kledingzaak die ze runt, en hij plant een bootreis van een week in de Nordfok Broads. Sally is er helemaal niet mee opgezet want ze kan niet eens zwemmen. De vakantie wordt dan ook een fiasco. Het verhaal gaat in het eerste deel over de perikelen die Fred en Sally ondervinden tijdens die boottocht. Cookson schrijft op een boeiende manier met een ironische ondertoon hoe Fred, niettegenstaande zijn luttele vaarervaring, de kapitein wil uithangen en welke problemen hun 30 kilo wegende hond Billy hen bezorgt. Hij is wel lief voor de mensen maar niet voor honden. Cookson brengt het echtpaar in contact met andere varende personages. Zoals het drietal dat al evenveel problemen heeft met hun boot, een gezin met een klein hondje waar Billy op verliefd wordt, en Rosie, een brutale tiener met een gewelddadige moeder die regelmatig bij Sally komt uithuilen. Hoewel de verschillende gezinnen mekaar eerst argwanend …Lees verder
In 1950 besluit een echtpaar op vaarvakantie te gaan in de Nordfolk Broads. De vrouw is niet enthousiast en kan bovendien niet zwemmen, maar wil zich niet laten kennen. Eenmaal onderweg blijken haar voorgevoelens juist en stapelen de moeilijkheden zich op. De ommekeer komt als ze de 15-jarige Rosie ontmoeten. Het meisje heeft een gewelddadige moeder en vlucht na een ruzie naar het echtpaar. Ze raken snel aan haar gehecht, mede doordat zij zelf geen kinderen kunnen krijgen. Na hun vakantie blijven ze contact houden met het meisje en wordt zij als een dochter voor hen. Het boek is bestaat uit twee delen; deel een beslaat de vaarvakantie, deel twee beschrijft de ontwikkeling van Rosie van tienermeisje tot volwassen vrouw en haar ontmoetingen met het echtpaar. De auteur was bij het schrijven van de roman geïnspireerd door haar eigen vakanties in de Nordfolk Broads en wijkt hiermee af van de genres romantiek en historie die we van haar gewend zijn. Dit is dan ook niet echt een succes te no…Lees verder

Over Catherine Cookson

Catherine Cookson (Tyne Dock, County Durham, 27 juni 1906 - Newcastle-upon-Tyne, 11 juni 1998), geboren als Kate McMullen, was een Engelse schrijfster met een oeuvre van over de 100 titels. Zij schreef ook onder de pseudoniemen Catherine Marchant en Katie McMullen. Een aantal van haar boeken werd uitgegeven in de Zwarte Beertjes-reeks van A.W. Bruna Uitgevers in Utrecht.

Cookson werd opgevoed door haar grootmoeder. Geboren in armoede verkeerde ze lang in de mening dat haar biologische moeder haar oudere zus was. Cookson begon pas op latere leeftijd te schrijven - ruim na haar veertigste. Ze is twee decennia lang, tot 2004, de meest uitgeleende auteur geweest in Engelse bibliotheken. Van haar boeken zijn meer dan honderd miljoen exemplaren verkocht en ze zijn in meer dan twintig talen vertaald. Deze populariteit staat in tegenstelling tot de mening van de meeste literaire critici over haar werk.

BibliografieLees verder op Wikipedia