Bundeling van de verhalen van de Vlaamse schrijver (1920- ).
Alle verhalen
Aster Berkhof
Antwerpen: Houtekiet, 2009
387 p.
9789089240392 (hardback)

Met Alle verhalen zet uitgeverij Houtekiet een van haar sterauteurs, Aster Berkhof, op een bijzonder originele manier in de bloemen. Alle verhalen is het honderdste boek van Berkhof, die ooit als jongeman debuteerde met verhalen in diverse kranten en tijdschriften, zoals Ons volk, Humoradio, Libelle, Het Laatste Nieuws en Dietsche Warande & Belfort. De negentien verhalen die hier bijeengebracht werden, werden nooit eerder gebundeld. Voor deze feestelijke editie heeft Berkhof, waar nodig, zijn teksten herschreven in een hedendaagsere taal en stijl. Het resultaat liegt er niet om: een kleine vierhonderd pagina's puur leesplezier, die voorvloeien uit de pen van een auteur die zijn verhaal 'Wachten' zo laat beginnen: 'Door een toeval heb ik een deel van de levensweg van Pepe Ribeiro kunnen meemaken. Was dat een gelukkig toeval? Voor mij was het er een, omdat het benaderen, het intieme aanvoelen van een menselijk gemoed, die warmte, voor mij…Lees verder
Het honderdste boek van meesterverteller Aster Berkhof (alias Louis van den Bergh), de meest gelezen Vlaamse volksschrijver van spannende, vlotlezende ontspanningsliteratuur. Een unieke uitgave: alle verhalen werden door de (89-jarige!) schrijver enigszins geactualiseerd en stilistisch aangepast. De verhalen dateren van 1945 ('Het vervloekte getal') tot 2004 ('Souvenir'), spelen op zeer uiteenlopende locaties en tonen zijn authentieke gedrevenheid en bewonderenswaardige morele en humanitaire engagement. En bovenal: verrukking over het leven: ¿Ik word het niet moe onze prachtige aarde te verkennen¿ ('Souvenir'). In dat verhaal vertelt hij hoe het allemaal begon, hoe verre landen, steden en andere mensen hem fascineerden en de wereld zijn vertrouwde biotoop werd. In zijn verhalen figureren vaak mooie mensen met avontuurlijke beroepen en innemende vrienden, die in verre oorden elkaars pad kruisen en intense momenten beleven. Hoewel de verhalen in technisch opzicht niet altijd uitblinken,…Lees verder

Over Aster Berkhof

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Marc Gemis

Aster Berkhof, pseudoniem van Lodewijk Paulina (Lode) Van Den Bergh (Rijkevorsel, 18 juni 1920 – Brasschaat, 29 september 2020), was een Belgische schrijver. Hij was lange tijd een der meest gelezen auteurs in Vlaanderen.

Jeugd

Lode Van Den Bergh volgde lager onderwijs in de gemeenteschool van Rijkevorsel Sint-Jozef, waar zijn vader hoofdonderwijzer was en zijn moeder onderwijzeres. Hij groeide op in een welgesteld gezin. Zijn moeder kwam immers uit een aristocratische boerenfamilie. Haar vader, Jan Leestmans, was vele jaren burgemeester geweest van Merksplas. Reeds in zijn jeugd voelde hij zich onbehaaglijk bij het grote verschil in welstand tussen zijn wereld en die van de andere jongens. Dit onbehaaglijk gevoel is hem zijn hele leven bijgebleven en zo kwam hij met zijn pen in opstand tegen onrechtvaardigheid.

Hij studeerde in de richting Grieks-Latijnse humaniora aan he…Lees verder op Wikipedia