Anne-Laure Van Neer
Westerlo: Uitgeverij Kramat, 2017
297 p.
9789462420618 (paperback)

Maurice

Eerste zin. 'Wil de eigenaar van de zwarte BMW X6 met nummerplaat LORENZO-I zijn auto verplaatsen zodat de lijkwagen voor de deur kan parkeren?'

Maurice is een brave man. Hij is bijna zoals u en ik, maar modelburger Maurice – nooit verdacht, altijd discreet – is een seriemoordenaar. Alleen de tijd kan hem pakken. Want als je 65 bent, mag dat gemoord wel een keer stoppen. Dat belooft Maurice dan ook aan zijn stervende moeder, zelfs al doodt hij met de beste bedoelingen: nog meer dan Jezus wil hij de mensheid verlossen, bij voorkeur van alle alfamensen en andere wezens die voor verkeersstress en burn-outs zorgen. En net nu hij zijn laatste moord (op zijn eigen alfa-vrouw) heeft gepland, komt zijn dochter thuis met Lorenzo, een alfamannetje pur sang dat brutaal met een BMW rijdt. Als seriemoordenaar met keuzestress gaat Maurice te rade bij een psychiater. Vanaf dan loopt alles mis. De psychiater blijkt eigenlijk een patiënt te zijn, de twijfel over wie Maurice nu als laatste moet vermoorden groeit en intussen redt hij ook nog een paar levens. Anne-Laure Van Neers Justine (2015) w…Lees verder

De 65-jarige Maurice is seriemoordenaar. In zijn beleving ‘verlost' hij de Mensheid van narcistische Alfa-mannetjes. Totdat hij zijn stervende moeder belooft deze ‘roeping’ op te geven, na nog één finale moord. Dit moet zijn tweede vrouw Simone worden. Tenminste, totdat Maurice verwikkeld raakt in een bizarre situatie tijdens zijn bezoek aan de psychiater. Die overigens ook de psychiater is van de weerzinwekkende nieuwe ‘Alfa’-vriend van zijn dochter Alexandra. Gaandeweg raken meer mensen betrokken in de bijna hilarische verwikkelingen die ontstaan na het psychiaterbezoek. Kan Maurice zijn roeping wel opgeven en wie zal zijn laatste slachtoffer worden? Dan volgt een verrassende onthulling van zijn dochter Alexandra die het verhaal een andere wending geeft. Als lezer ga je bijna begrip krijgen voor de gestoorde gedachtegang van Maurice. De bizarre humor is authentiek en ijzersterk. Dit geestige, spannende verhaal bevat ook psychologie, leest makkelijk en is echt een aanrader. Deze thri…Lees verder

Over Anne-Laure Van Neer

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Anne-Laure Van Neer

Anne-Laure Van Neer (Antwerpen, 14 juni 1975) is een Belgisch schrijfster.

Anne-Laure Van Neer werkte in de toeristische sector als animatrice, reisorganisator en reisagente. Rond 2010 gaf ze haar job op om zich voltijds aan het schrijven te wijden. In 2015 debuteerde Van Neer met Justine, een fictieve misdaadroman over een oude dame die weigert om naar het rusthuis te gaan. Het boek verscheen bij Kramat en combineert misdaad met humor. Tijdens de Antwerpse boekenbeurs van 2015 werd Justine genomineerd voor de Hercule Poirotprijs, de jaarlijkse literatuurprijs voor de beste Vlaamse misdaadroman.

In 2017 verscheen haar tweede boek, Maurice, een misdaadverhaal over een seriemoordenaar die aan zijn moeder heeft beloofd om ermee op te houden. Maurice werd genomineerd voor de Hercule Poirotprijs van 2017.

Van Neer woont samen met haar echtgenoot en twee kinderen in Mortsel.