Turks
Huzur
1
Amsterdam: Athenaeum-Polak en Van Gennep, 2013
503 p. : ill.
9789025370114 (paperback)

Een dag aan de Bosporus, in het oude Istanbul, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Een dag vol zorgen om een zieke die dringend medische hulp behoeft, een dag vol herinneringen ook, in de eerste plaats aan de wonderlijke liefdesgeschiedenis die de hoofdpersoon Mümtaz, een jonge leraar, de voorbije zomer beleefde met de mooie, niet lang voordien gescheiden Nuran. Een heftige en tedere romance tegelijk, die hem voor het eerst in zichzelf deed geloven en de wereld in een nieuw licht plaatste.
‘In feite waren er twee Nurans. De eerste was zo ver bij hem vandaan dat haar fysieke aard met iedere stap die ze zette een weinig veranderde, en door de chemie van verlangen en begeerte haast vervluchtigde tot zuiver spirituele existentie, zoals ze zelfs van ieder oord in de verte, elke plek waar ze langskwam, een wereld maakte die uitsteeg boven het leven zoals dat in werkelijkheid werd beleefd, doordat ze alles wat ze aanraakte nu eenmaal iets van haarzelf gaf, maar omdat die wereld…Lees verder
Ahmet Hamdi Tanpinar (1901-1962) is in Turkije een zeer bekende schrijver; hij wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Turkse romankunst. Een van zijn belangrijkste romans, zich afspelend in 1939 in Istanbul, is nu vertaald in het Nederlands. De hoofdpersoon Mümtaz is op zoek naar een dokter voor zijn zieke neef, maar is tevens vervuld van verlangen naar zijn afwezige liefde Nuran. De gedachten, belevenissen en vooral sfeerbeschrijving tijdens zijn zoektocht vormen de grondtoon van dit werk. Als zodanig is het een uitzonderlijke schets van tijd en vooral van de stad Istanbul, eigenlijk de hoofdpersoon van deze liefdesroman. Het verhaal bestaat uit vier delen, met als titels de namen van de vier belangrijkste personen. Zowel het belang als de kwetsbaarheid van de relaties tussen deze hoofdpersonen komt tot uiting in lyrische passages van modernistisch en symbolisch proza. Deze relaties, de tegenstellingen en de oorlogsdreiging worden meesterlijk beschreven. De Turkse Nobelpr…Lees verder